Piernik Staropolski Część I - Nastaw

by - 11/09/2018 12:02:00 AM

To idealny czas na nastawienie ciasta na piernik staropolski. Ciasto najlepiej aby właśnie dojrzewało przez 6-5 tygodni.
W tej części zajmiemy się tylko przygotowaniem ciasta na piernik i leżakowaniem, w następnej części pieczeniem i składaniem :)















Składniki na jeden, piernik składany wielkości 25 x 15 cm

  • 400 g mąki pszennej
  • 180 g miodu
  • 50 ml mleka
  • 125 g masła
  • 1/4 szkl cukru
  • 2 jajka kl M lub jedno kl L
  • 1 płaska łyżeczka sody
  • 1 całe opakowanie przyprawy do piernika ( 20 g)
  • szczypta soli



1. Masło rozpuszczamy wraz z miodem i cukrem, mieszamy do połączenia się i całkowitego rozpuszczenia a następnie odstawiamy aby przestygło.
2. Do wystudzonego masła dodajemy mąkę, jajka, sodę rozmieszaną w mleku oraz przyprawę do piernika.
3. Ciasto wyrabiamy i przekładamy do naczynia w którym będzie już do końca leżakowało, najlepiej aby to było gliniane naczynie, ja takiego nie miałam wiec ciasto leżakowało w pojemniku plastikowym po lodach.
Ciasto wstawiłam do lodówki na ostatnią półkę na leżakowanie na około 5-6 tygodni.
Dalsza część w wkrótce :)


Piernik Staropolski Część II - Pieczenie i Składanie <-- klik

Podobne Posty

9 comments

  1. Ostatnio jadłam z okazji wesela koleżanki :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Pierniki mogę jeść cały rok, nie tylko w okresie świątecznym :) Chętnie zrobię z tego przepisu :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Koleżanka dobrych kilka lat temu dała mi przepis na taki piernik. Jednak do tej pory nie mogłam się zmobilizować aby go zrobić.

    OdpowiedzUsuń
  4. Kiedy część 2 !?!?!?!?!?!? :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Postaram się w nadchodzącym tygodniu dodać drugą część :D

      Usuń
    2. Super! Czekam niecierpliwie, żeby do świąt go zrobić !

      Usuń
  5. intryguje mnie ta "ostatnia półka" to ważne? i która to : górna dolna ? liczy się od zamrażalnika w dół czy w górę?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ostatnia to ta nad szufladami z warzywami, najbliżej zamrażalnika dolnego :) Liczymy od góry w dół. Jeśli zamrażalnik mamy u góry to tak samo ostatnia półka nad warzywami :)

      Usuń

Dziękuję, że zajrzałeś na mojego bloga. Będzie mi miło jeśli pozostawisz po sobie komentarz.

ad sen

streetcom

Przepisy kulinarne

FlyB - Kulinaria

Odszukaj.com - przepisy kulinarne

Katalog Smaków - Przepisy kulinarne na każdą okazję i wyszukiwarka przepisów

rondel

Baza przepisów kulinarnych

Lista Blogów Kulinarnych